CRIMINALIZING ETHNICITY:
POLITICAL REPRESSION

IN XINJIANG

BY NICOLAS BECQUELIN

This summary of a new report by HRIC and
Human Rights Watch examines how the
Chinese government has used international
campaigns against terrorism as a pretext to
crack down on any expression by members of
the Muslim minority of Xinjiang to assert their
ethnic character or promote an independent
state.

Since the attacks against American targets on September 11,
2001, the Chinese government has been conducting a com-
prehensive propaganda campaign, aimed at both domestic
and international audiences, to label all Uighur opposition as
linked to international terrorists networks. Beijing has long
equated independent religious activities and political dissent
with “separatism”—a statutory crime against State Security
under China’s criminal law—but never before has it explic-
itly linked all dissenting voices in Xinjiang with terrorism.
This new approach contrasts sharply with the consistent
position of the Chinese authorities prior to September 11,
which was to play down the seriousness of ethnic strife in
Xinjiang.

In the past few years, numerous campaigns to “rectify
social order” have led to widespread arbitrary arrests, closure
of places of worship, crackdowns on traditional religious activ-
ities, prohibition of personal religious practices in state-con-
trolled institutions (such as administrative offices, schools, and
enterprises), and the sentencing of thousands of people to
harsh prison terms or death after grossly unfair and often sum-
mary judicial processes. Xinjiang remains the only province in
China where execution of political prisoners is common.
According to Amnesty International, more than 200 people
were executed since 1997 in the past five years under stringent
State Security laws.!

The U.S. launch of an international war on terrorism pre-
sented the Chinese government with an opportunity to change
its strategy on Xinjiang, and possibly gain wider support for its
activities there. After years of denying any tension existed, the
Chinese government suddenly initiated an active diplomatic

and propaganda campaign against “East Turkestan terrorist
forces,” a label now applied to any Uighur suspected of “sepa-
ratist” or “terrorist” activities. On October 10, 2001, Chinese
Foreign Ministry spokesman Sun Yuxi declared that “efforts to
fight against East Turkestan terrorist forces should become a
part of the international efforts and should also win support
and understanding.”

In its efforts to win support, the government released a
number of documents describing the alleged activities of
Uighur terrorists groups in China, as well as an elaborate
defense of its human rights record in Xinjiang. This was
accompanied by an all-out diplomatic campaign aimed at the
international community in general, and China’s immediate
neighbors in Central Asia and the Asian subcontinent in partic-
ular.? The issuing of three official reports in January 2002, May
2003 and December 2003 marked an offensive characterized
by three waves of intensive propaganda.

The first offensive:

identifying “East Turkistan terrorist forces”

The first act of this campaign was the publication in January
2002 of a document describing the activities of alleged “East
Turkestan” Uighur terrorist organizations (East Turkestan
being the name by which many Uighurs prefer to refer to
their homeland).? The document asserted that “East
Turkestan terrorist forces” had conducted “a campaign of
bombing and assassinations” consisting of more than 200
incidents resulting in 162 deaths and 440 people injured, the
most recent incident taking place in 1998.# This was the first
time the Chinese authorities provided specifics about vio-
lence in Xinjiang. The document also asserted that Uighur
organizations had received training and funding from Pak-
istan and Afghanistan, including direct financing from
Osama Bin Laden himself.

While the presence of Chinese Uighurs in Pakistan and
Afghanistan (including some among the Taliban forces), as
well as isolated bombing incidents, had been established as fact
for some time, it was quite another matter to prove the Chi-
nese government’s assertion that all Uighur opposition to Chi-
nese domination, including non-violent resistance, was
connected to international radical-Islamic terrorism.’

The report was therefore greeted with skepticism by Xin-

NO.1, 2004

CHINA RIGHTS FORUM

39

ON THE MARGINS

Photo: Sinopix



A Uighur youth tries to dodge a security guard in Kashgar. Photo: Reuters

jiang analysts, who pointed to the absence of any independent
confirmation of the Chinese government’s claims, the lack of
evidence that these groups even continued to exist given that
the last recorded incident was in 1998, and the glaringly
opportunistic timing of the disclosure.® Analysts also ques-
tioned the categorization of all pro-independence groups
under the label of “East Turkestan,” irrespective of their politi-
cal engagement.To choose that particular appellation to label
terrorist groups, analysts stressed, was to equate irredentists
and non-violent advocates of independence with Islamic ter-
rorist organizations.

In the panic following 9/11, however, the U.S. government,
keen to enroll China’s support in its efforts against Islamic ter-
rorism, agreed to cosponsor the inclusion of a little-known
Uighur organization, the East Turkestan Islamic Movement
(ETIM), on the UN list of terrorist organizations linked to Al-
Qaeda and subject to asset freezing.

The U.S. State Department immediately came under heavy
criticism from the international community for taking at face
value the information provided to them by the Chinese gov-
ernment. Although American officials affirmed that they had
“independent evidence,” their press release quoted word for
word the January 2002 document issued by the Chinese gov-
ernment, even mistakenly attributing all the terrorist incidents
solely to ETIM.” The “independent evidence” quoted by the
State Department appears to have originated from the arrest a

few weeks earlier of a group of Uighurs in Kyrgyzstan who
were allegedly planning an attack on the U.S. embassy.®

In their rush to find corroborative evidence, U.S. officials
seem never to have questioned the reports from Kyrgyz author-
ities, who had a track record of trumping up bogus terrorism
charges against dissenters. Nor, it appears, was there any
attempt to ascertain whether the “independent evidence” cited
originated with the Chinese intelligence service. Doubts about
the legitimacy of these claims lingered after Kyrgyzstan oblig-
ingly deported to China two persons alleged to be ETIM mem-
bers who had “plotted to attack the U.S. Embassy in Kyrgyzstan
as well as other U.S. interests abroad.”®

The U.S. State Department has subsequently indicated
unease over the episode, and declined to support China’s
request in December 2003 to list another Uighur organization,
the East Turkestan Liberation Organization.'?

The U.S.-sponsored listing of ETIM helped
to legitimize renewed crackdowns on
Uighur separatist activities.

Nevertheless, the U.S.-sponsored listing of ETIM immedi-
ately turned into a major element of the Chinese government’s
intensive propaganda both domestically and overseas, helping
to legitimize renewed crackdowns on Uighur separatist activi-
ties. China has included a direct reference to the U.S. decision
to include ETIM in the UN list of Al-Qaeda-related terrorist
organizations in every single official speech, article and news
report on the subject, as well as domestic references to demon-
strate that the U.S. was siding with China on this issue.!!
Unsurprisingly, the official propaganda has avoided mention-
ing the caveats with which the U.S. government qualified the
listing—mnamely that the economic and social aspirations of
ethnic minorities in Xinjiang had to be addressed.

In December 2002, the Chinese government’s White Paper
on National Defense included an entire section identifying ter-
rorism as a top security issue, specifically stating that Xinjiang’s
“‘Bast Turkestan’ terrorist forces [were] a serious threat to the
security of the lives and property of the people of all China’s
ethnic groups.” In contrast, China’s previous White Paper on
defense, published in 2000, had made only four scattered and
general references to terrorism.

While Beijing’s about-face helped legitimize its crackdown in
Xinjiang and raised prima facie suspicions against pro-independ-
ence organizations, it also increased interest in the international
media regarding the plight of the Uighurs. This, in turn, gave
rise to scores of news reports on the harsh repression in Xin-
jlang, including the renewed strike-hard campaign launched at
“separatists, religious extremists and terrorist forces” immedi-
ately after September 11, and the cultural subjugation and socio-
economic disparities imposed along ethnic lines.

The second offensive: the White Paper

In response to this negative image and repeated criticism from
the UN Commission on Human Rights, the Information Office
of China’s State Council released a new White Paper!? on the



History and Development of Xinjiang in May 2003.13 In addition to
presenting an official historiography of the region (stating that
“Since the Western Han Dynasty [Xinjiang] has been an insep-
arable part of the unitary multi-ethnic Chinese nation”), the
White Paper asserted that the rights of ethnic minorities in
Xinjiang were “fully protected” and that “the right to freedom
of religious belief for various ethnic groups [was] fully
respected.”!* Further statements included, “All ethnic groups
have the freedom to use and develop their own spoken and
written languages,” and, “[R]egardless of ethnic status, race,
sex or religious belief,” ethnic minorities “have the right to
vote and stand for election.”!s

The White Paper developed a number of specifics to support
these claims, essentially referring to selected clauses in laws
and regulations that guarantee these rights, as well as pointing
to the large number of places of worship, the role played by
ethnic minorities in the administration of religion and in the
drafting of religious policies, and the allocation of “specialized
funds for the maintenance and repair of the key mosques.” But
the White Paper failed to address central issues of socio-eco-
nomic discrimination, cultural eradication and violent repres-
sion of peaceful dissenters repeatedly raised by the
international community, including various bodies of the UN
Commission on Human Rights. Instead, the White Paper
blamed such concerns on terrorist “East Turkistan forces”:

After the September 11 incident ( ... ) the “East Turkistan”
forces once again have raised the banner of “human rights,”
“freedom of religion” and “interests of ethnic minorities,”
and fabricated claims that “the Chinese government is using
every opportunity to oppress ethnic minorities,” to mislead
the public and deceive world opinion in order to escape
blows dealt by the international struggle against terrorism.'¢

The publication of the White Paper gave rise to a second
flood of propaganda, with hundreds of related news items
released in Chinese, English and other languages through offi-
cial news agencies and newspapers over the following weeks.!”
Even more to the point for Uighurs, however, were the joint
“anti-terrorism exercises” that China conducted in August
2003 with Kazakhstan and other Central Asian nations, and
which were intensely broadcasted in Xinjiang.'®

China has been very active in enrolling
the support of its Central Asian neighbors
in the crackdown against Uighur ethno-
nationalist aspirations.

It must be noted that China has been very active in
enrolling the support of its Central Asian neighbors in the
crackdown against Uighur ethno-nationalist aspirations, and is
the driving force behind the Shanghai Cooperation Organiza-
tion, a regional security body composed of China, Russia,
Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan and Uzbekistan. Under pres-
sure from Beijing, these Central Asian countries have effec-

tively silenced independent Uighur organizations on their soil
and occasionally repatriate refugees wanted by China—some
of whom have been executed upon their return. Beijing has
also pressured Pakistan and Nepal for the repatriation of
refugees. In January 2002, Nepal forcibly repatriated three
Uighurs who had been granted refugee status by the UNHCR

Relentless Repression

Since 1996, the Chinese authorities have conducted a dozen Xinjiang-wide
campaigns against “illegal religious activities,” “separatism,” or “terrorist
forces.” Each one of these campaigns has led to the arrest of hundreds of
people, often sentenced in accordance with the “two basics” principle, which
aims to streamline the judicial process by requiring only “basic truth” and

“basic evidence” to sentence a defendant.

1996  First “Strike Hard” campaign specifically targeting
“splittism and illegal religious activities.”

1997  Crushing of theYining uprising. A general “Recti-
fication of Social Order” campaign is launched.

1998  “People’s war” against separatists follows Jiang
Zemin's inspection of Xinjiang.

1999  “Special 100 Days Strike Hard” and “General
Campaign against Terrorism”

2000  “Focused Rectification of Religious Places” cam-
paign, “Dine, Live and Work Together” campaign
(designed to “grasp evidence and destroy the pro-
independence elements who have engaged in ter-

rorist activities”).

2001  Two-year “Strike Hard” campaign launched, last-

ing until June 2002.

— After September 11, “Strike Hard, High Pres-
sure” campaign is launched against “sepa-
ratists, religious extremists and terrorist
forces.”

2002  Senior officials announce that the crackdown
against “terrorists” will continue. “Political Reed-
ucation” campaigns directed at Imams and reli-
gious personnel.

— January 2002: First report on “East Turkestan

Terrorist Forces.”

2003  “Most extensive training undertaken by Xinjiang

for religious figures since the founding of the

PRC” according to Xinjiang’s Party Secretary.

— March 2003: China issues White Paper on Xin-
jiang.

— December 2003: China issues list of East
Turkestan groups and individuals.

2004  Announcement that “Strike Hard, High Pressure”
campaign against “separatism, religious extrem-
ism and terrorist forces” is to be extended indefi-

nitely.

NO.1, 2004

CHINA RIGHTS FORUM

41

ON THE MARGINS



and were awaiting relocation to a third country.!® One of them,  The third offensive: rehash

Shaheer Ali, was executed under separatism charges shortly It was at this time that the Chinese government released a sec-
thereafter, leaving behind testimony of torture in Chinese ond report listing “East Turkestan terrorist groups and indi-
jails.?® Since then, Amnesty has issued an urgent appeal on viduals” as the latest wave in its propaganda offensive

behalf of the two other Uighurs, whose fate remains designed to legitimize its policies in Xinjiang and enlist the
unknown.?! support of the international community. The document,

China has also directed its campaign for repatriation of Chi-  issued by the Ministry of Public Security, listed four “Eastern
nese Uighurs at the U.S., which has been detaining 11 Chinese ~ Turkistan” terrorist organizations and 11 individual members
Uighurs reportedly caught fighting alongside Taliban forcesin ~ of these groups, and called for international support to stop
Afghanistan. Following reports in December 2003 that the U.S.  their activities, including a request for Interpol to issue arrest
was about to release the Uighurs without charge, and was con- ~ warrants.?*

sidering handing them over to China,?? Human RightsWatch The report was essentially a rehash of the one published in
immediately raised profound concerns over Chinese authori- January 2002, but this time focusing only on four organiza-
ties” track record of swiftly executing repatriated “sepa- tions: the two clandestine groups China had previously asked
ratists.”?3 the US. to list at the UN (ETIM and ETLO) and two other

legally registered organizations, the East Turkestan Informa-

Tohti Tunyaz

The Chinese government has long drawn connections between legally defined crimes and ideas expressed in publications as a
tactic to silence independent voices. A case in point is the Uighur historian Tohti Tunyaz, who was sentenced in March 1999
to 11 years in prison under State Security charges.

Tunyaz was a post-graduate student in Japan at the time of his arrest. Born in 1959, he was raised in Baicheen County in
Aksu Prefecture and graduated from the Central Institute of Nationalities in Beijing in 1984. He moved with his family to
Japan in 1994, and began working toward his PhD at the Department of Oriental History at the Graduate School of Humani-
ties at the University of Tokyo, specializing in the history of Chinese policy towards members of minority groups in the nine-
teenth and twentieth centuries.

In 1998, he returned to Xinjiang for a month to collect material for his thesis, focusing on pre-1949 Xinjiang history and
the East Turkestan Republic, an independent republic that controlled the Western part of Xinjiang before the establishment of
the PRC.

A few weeks into his trip, on February 6, 1998, Tunyaz was arrested by the Urumgi State Security Bureau, and in April
1998 the Chinese authorities charged him with “stealing state secrets” and “inciting national disunity,” the latter charge
alleging plans to publish a historical book entitled, The Inside Story of the Silk Road.

On March 10, 1999, the Court of First Instance in Urumqji sentenced Tunyaz to five years’ imprisonment for the crime of
stealing State secrets and seven years’ imprisonment for the crime of inciting separatism, consolidating the sentence into 11
years in prison and 2 years’ deprivation of political rights. Tunyaz immediately appealed his sentence to the High Court in
Urumgji, which dismissed the appeal in March 2000.

Following examination of the case and correspondence with the Chinese government, the UN Working Group on Arbi-
trary Detention concluded in May 2001 that “the allegations that the data might affect the unity of the People’s Republic of
China have in no way been proved,” and rendered an opinion that Tunyaz’ detention was “arbitrary in nature.”! The Working
Group further stated:

“Mr. Tohti Tunyaz cannot be sentenced merely for writing a research paper, which, even if it were published, lay within his
right to exercise the freedoms of thought, expression and opinion which are enjoyed by everyone and which can by no
means be regarded as reprehensible if exercised through peaceful means, as they were in this case.” ?

Despite numerous efforts by the international community, Tohti Tunyaz remains detained at Urumgqi Prison No.3—a
strong signal to minority scholars and writers that historical subjects diverging from official history remain off-limits.

1. UN Working Group on Arbitrary Detention, “Opinion No. 7/2001 (People’s Republic of China): Communication addressed to the Government
on 26 April 2000 concerning Tohti Tunyaz,” United Nations, Economic and Social Council, Document No. E/CN.4/2002/77/Add.1, 11 Decem-
ber 2001.

2. UN Working Group on Arbitrary Detention, “Opinion No. 7/2001 (People’s Republic of China): Communication addressed to the Government
on 26 April 2000 concerning Tohti Tunyaz,” United Nations, Economic and Social Council, Document No. E/CN.4/2002/77/Add.1, 11 Decem-
ber 2001.



tion Center (ETIC), based in Munich, and the World Uygur
Youth Congress (WUYC), an umbrella organization uniting
various exiled Uighur organizations from around the world,
including in Central Asia, Turkey, Australia, the U.S. and
Europe. Both groups advocate non-violent and democratic
change and have been documenting human rights abuses in
Xinjiang.

Amnesty characterized the move by Chinese authorities as,
“Lumping together peaceful acts of protest with acts of ‘terror-
ism,” and denounced “a clear attempt by the Chinese authori-
ties to whip up international support for its efforts to brutally
suppress all forms of dissent in Xinjiang.”?5 In replies to ques-
tions from the media about the East Turkestan Information
Center, the government spokesman said that this organization
was “advocating independence” on its Web site, implying that
this qualified it as a terrorist group.

As with the previous offensives, the report was accompa-
nied by a three-week flood of articles from government news
outlets in Chinese and foreign languages. The timing of the
report, which did not present any obviously new information,
may have been intended to force the hand of U.S. authorities
regarding the fate of the Uighur detainees in Guantanamo.
Although this result has not been achieved to date, the report
ensured that China continued to control the spin on Xinjiang
issues, as news agencies around the world reproduced the offi-
cial Xinhua News Agency dispatch with little or no outside
perspective.

Beijing’s media blitz not only won the Chinese govern-
ment greater room to maneuver on the international scene
and a convenient excuse to brush off human rights concerns,
but also, and more importantly, it helped neighboring coun-
tries justify their collaboration with China on the Uighur
issue. In the mist of the propaganda wave organized around
the Public Security report, it was revealed that the alleged
leader of ETIM, Hasan Mahsum, had been killed in a military
assault in Pakistan.2¢

News agencies around the world
reproduced the official Xinhua News
Agency dispatch with little or no
outside perspective.

All the same, it seems that Interpol is unlikely to issue war-
rants against the individuals listed by China as members of
ETIC and WUYC, as both groups are legally registered organi-
zations with no obvious connection to terrorism, and the Chi-
nese authorities themselves acknowledge that no significant
terrorist act has taken place in Xinjiang for half'a decade. In
March 2002, the Chairman of the Xinjiang Uighur
Autonomous Region declared, “In the past five years, (...)
there haven’t been any more terrorist incidents that have
affected the overall situation.” Such official statements seem to
directly contradict Beijing’s claims that the individuals named
in the Public Security list present a major threat.?®

Non-violent groups become terrorists

By conflating violent and non-violent groups under the same
label after September 11, Beijing has gained significant inter-
national acceptance for its portrayal of Uighur strife as inspired
by and linked to international Islamic terrorism. In Xinjiang
itself, the authorities have gone much further. Virtually every
“expression of dissatisfaction” with the government is imme-
diately associated with “separatist ideology,” which is associ-
ated in turn with actions conducted by “terrorist forces.”

To account for the lack of specific activity conducted by
these alleged “terrorist forces” over the past few years, the Chi-
nese authorities simply argue that “separatist thought” is the
new approach followed by the same terrorist organizations
that previously used violent tactics. This allows a dissenting
writer or a non-violent group advocating minority rights to be
tarred with the terrorist brush. The alleged link between ter-
rorist organizations and the ideological content of publications
surfaced as early as March 2002 in an article by the vice-direc-
tor of the office of the Xinjiang People’s Congress:

“Xinjiang independence elements have changed their com-
bat tactics since the September 11 incident,” he declared.
“They have focused on attacking China on the ideological
front instead of using their former frequent practice of
engaging in violent terrorist operations.” 2¢

The vice-director charged that those using “literary means”
and “arts and literature” to “distort historical facts” were the
same people responsible for “violent terrorist operations” in
the past. He accused them of “taking advantage of art and liter-
ature to tout the products of opposition to the people and to
the masses and of advocating ethnic splittist thinking.”?’

Reports in the local media indicate that increased official
sensitivity following September 11 has translated into an
extensive campaign of repression on the cultural front.

A specific incident provided the necessary impetus: On Jan-
uary 1, 2002, a Uighur poet named Tursunjan Emet recited an
alleged “anti-government” poem at the end of a concert at the
Xinjiang People’s Hall in Urumgi. A few days later, a circular
issued by the government stated, “The poem that was written
and recited by Aimaiti [Tursunjan Emet], a jobless man, at the
end of the concert has caused an adverse impact on society.”?8
On January 11 the Party committee of the Xinjiang
Autonomous Region held a meeting, during which they classi-
fied the case as a “crime in the area of the ideological front
against the ethnic separatists.”?’

The Chairman of the Xinjiang provincial government
immediately called for an investigation, vowing to purge all
who “openly advocate separatism using the name of art,” and
urged cadres to use “politics” as the only standard in judging
artistic and literary work.3°

Literature becomes sabotage

According to accounts published in the official media, in Febru-
ary 2002 the Xinjiang Party Secretary “presented in detail all
forms of infiltration and sabotage carried out in the ideological
sphere by ethnic separatist forces inside and outside of the coun-

NO.1, 2004

CHINA RIGHTS FORUM

43

ON THE MARGINS



f
e
o
i R
-u'-"'r"r’. i T
Ll ’ T ‘.

il s S
A foas. e
Photo: Reuters

try over the past few years.” The authorities were urged to crack
down on “separatist techniques” that included many modes of
expression universally recognized as fundamental rights and
freedoms: “news media,” “literature works,” “arts performance”
and “distributing . . . leaflets, letters and posters.”3?

The list of targeted activities detailed by the Party Secretary
include the following:

1. Using all sorts of news media to propagate separatist
thought (sixiang);

2. Using periodicals, works of literature and art perform-
ances; presenting the subject in satires or allegories that
give free reign to and disseminate dissatisfaction (buman
qingxu) and propagate separatist thought;

3. Tllegally printing reactionary books and periodicals; dis-
tributing or posting reactionary leaflets, letters and
posters; spreading rumors to confuse the people; instill-
ing the public with separatist sentiment;

4. Using audio and video recordings, such as audio tapes,
CDs or VCDs to incite religious fanaticism and promote
“holy war”;

5. Forging alliances with outside separatist and enemy
forces, making use of broadcasts, the Internet and other
means to intensify campaigns of reactionary propaganda
and infiltration of ideas into public opinion;

6. Using popular cultural activities (minjian wenhua huodong)
to make the masses receptive to reactionary propaganda
encouraging opposition.”3*

From the wording of the document, it is clear that the Xin-

jiang authorities equate any expression of dissatisfaction
(buman qingxu), even metaphorical or ironical, with separatist
thought (fenlie sixiang). The term “spreading rumors” (zaoyao)
used in the article is the same as that used in criminal law:
“incitement to subvert the political power of the state and
overthrow the socialist system by means of spreading rumors, slan-
der or other means” (Article 105), which calls for punishment
of up to life imprisonment.

The signal that the speech conveyed was that in respect of
ethnic issues, “expression of dissatisfaction” in works of art
was liable to criminal punishment. The characterization of the
aforementioned activities by the terms “sabotage” and “infil-
tration” reinforces the charge that they are equivalent to vio-
lent action.

In addition, the fact that “popular cultural activities” are
denounced as being used by “separatists” to propagate their
ideas is clearly aimed at deterring people from engaging in
activities that promote the history, culture or tradition of a spe-
cific ethnic group. Ethnic minority individuals and Uighur
organizations abroad have frequently complained about this
official attitude, but prior to this official pronouncement the
suppression of popular culture was only corroborated by cir-
cumstantial evidence, not stated explicitly as high-level Party
policy.

Cultural obliteration
The crackdown was quick to come. By March 2002 the



authorities had announced the closing of dozens of state-con-
trolled publications. A government official said the move was
dictated by the “poor quality” of some of the publications
involved, and denied that the decision was politically moti-
vated. Uighur organizations abroad, however, denounced the
move as an attempt to block dissenting voices in the official
media, and an Urumgi official contacted by AFP admitted that
52 out of 118 publications would be closed down because of
the sensitive nature of their content.3®

Three months later, in June, the authorities proceeded with
a massive public book burning in Kashgar, where it was
reported that “tens of thousands” of books were destroyed.The
government-owned Kashgar Uyghur Publishing House report-
edly burned 128 copies of A Brief History of the Huns and Ancient Lit-
erature, which officials viewed as fomenting separatism. It also
burned copies of Ancient Uyghur Craftsmanship, published in Kash-
gar in 1988.The book documented centuries-old techniques
of papermaking, candle-making, carpentry, carpet and silk-
weaving. Its opening inscriptions included verses from the
Koran.

According to the Kashgar Daily, the Kashgar Uighur Publish-
ing House also censored more than 330 books and halted pub-
lication of other volumes deemed “problematic.”3¢ Similar
books were confiscated from Xinhua bookshops and school
and college libraries across the prefecture. Eyewitnesses
reported that books collected from the No. 1 Secondary School
in Kashgar City were dumped in a pile and burned.?”

The Kashgar book burning incident is not an isolate case.
Repeated campaigns to “wipe out pornography and strike at
political publications” (saohuang jizheng) have been punctuated
with public burning of “illegal publications.” Destroyed with
pornography were items seized by Customs or published in
violation of copyright, historical and literary books, as well as
religious publications on Islam. In this way, the authorities can
claim they are only enforcing the law and are not targeting
critical or cultural works by Xinjiang’s ethnic minorities.

Destroyed with pornography were histori-
cal and literary books, as well as religious
publications on Islam.

For many Uighurs, these campaigns represent an attempt
by the authorities to effectively obliterate Uighur culture.
Indeed, in view of the string of recent decisions in 2002 to
accelerate the shift to all-Chinese education—with the intro-
duction of Chinese from Primary Three and the decision to
teach all courses at Xinjiang University in Chinese—some
scholars have argued that the language policy as currently
implemented “implicitly categorizes the Uyghur language as
disloyal.”3®

There is certainly a view among officials that minority lan-
guages are inferior to Chinese, and that this justifies shifting
the education system increasingly towards Chinese. One expla-
nation given for the March 2002 decision to introduce Chi-
nese as the medium of instruction from Primary Three upward
was the need to “improve the quality of ethnic minorities”:

“The languages of the minority nationalities have very small
capacities and do not contain many of the expressions in
modern science and technology, which makes education in
these concepts impossible,” explained Xinjiang’s Party Secre-
tary. “This is out of step with the 21st Century.”3°

In light of the situation described above, an incident in Feb-
ruary 2004 when seven Uighurs from an elite Xinjiang acro-
batic troupe sought asylum in Canada after performing there is
hardly surprising. The episode is reminiscent of the heyday of
Soviet repression, when artists and dancers escaped from their
political minders to seek refuge in the West. As one of the acro-
bats declared to the Canadian press, “We performed for the
government and they used us to create this image of ethnic
unity. We didn’t have a choice. We had no right to oppose.”

Like many authoritarian governments around the world,
Beijing has used the specter of terrorism in the aftermath of
September 11 as a convenient pretext to silence opposition and
dissent. By conflating violent and non-violent groups under
the appellation of “East Turkestan terrorist forces,” the Chinese
authorities are sowing the seeds of an ethnic resentment so
profound as to jeopardize the very stability they claim to
defend.

Photo: Reuters

NO.1, 2004

CHINA RIGHTS FORUM

45

ON THE MARGINS



15.
16.
17.

20.

Amnesty International, “People’s Republic of China: No justice for the
victims of the 1997 crackdown in Gulja (Yining),” February 4, 2003
[ASA 17/011/2003]

Xinjiang, the largest province of China, shares more than 5,000 km
of borders with Mongolia, Russia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan,
Pakistan, Afghanistan, Kashmir and Tibet.

“East Turkistan’ Terrorist Forces Cannot Get Away with Impunity,” Jan-
uary 21, 2002, issued by the State Council Information Office. English
version available at http://www.china-un.ch/eng/23949 html.
“Combating terrorism, we have no choice,” People’s Daily Online, Decem-
ber 18,2003

So far, only one indiscriminate bomb attack targeting civilians was
registered: in February 1997 in Urumqji, two bombs exploded in
public buses, causing 9 fatalities and 49 injured.

Willy Wo-lap Lam, “Terrorism fight used to target China secession-
ists,” CNN.com, October 23, 2001.

The scarcity of information on Uighur groups is telling: the 2001
Reports on Patterns of Global Terrorism by the States Department
included questionable sources such as the fact that “Several press
reports claimed that Uighurs trained and fought with Islamic groups
in the former Soviet Union, including Chechnya.” 2001

“U.S. has Evidence ETIM Plans Attack,” People’s Daily Online, August 30,
2002

U.S. Department of State, Patterns of Global Terrorism 2002, available at
http://www.state.gov/s/ct/rls/pgtrpt/

China seeks co-op worldwide to fight “East Turkistan” terrorists,” Xin-
hua, December 15, 2003. Uighur American Association (UAA), State-
ment on China’s Identification of Uyghur Groups and Individuals as
“Terrorist,” December 16, 2003, available at http://
www.uyghuramerican.org/doc/uaa_statement_on_china.htm

The embattled State Department claimed that the listing had not
boosted the Chinese government’s claims because they had “told the
Chinese that the listing did not constitute an endorsement to repress
minorities.”

The “White Papers” of the Chinese government summarize the offi-
cial view of human rights and explicitly aim to refute criticism. The
first paper was published two years after the 1989 Tiananmen mas-
sacre, in November 1991, soon followed by other White Papers on
specific issues such as religious freedom, ethnic minorities, Tibet and
so on. As scholars have pointed out, “One explicit aim of the White
Paper was to refute foreign criticism and present an alternative and
more rosy picture of the situation in China.” Steven C. Angle, Marina
Svensson (ed.) The Chinese Human Rights Reader: Documents and Commentary,
1900-2000, M.E. Sharpe: London & Armonk, 1991, p.356.
Information Office of the State Council Of the People’s Republic of
China, White Paper: History and Development of Xinjiang, May 2003, Beijing.
White Paper: History and Development of Xinjiang, Section VIII, “Upholding
Equality and Unity Among Ethnic Groups, and Freedom of Religious
Belief.”

Ibid.

Ibid.

Substantial extracts of the White Paper were published immediately in
the People’s Daily and the China Daily.

“China flexes military muscle in anti-terror exercises,” AFP, August 7,
2003.

Amnesty International, Urgent Action Appeal: Fear of forcible return,
April 22,2002, [UA 119/02]

“Executed Uyghur refugee left torture testimony behind,” Radio Free
Asia, October 23, 2003. Shaheer Ali spoke to RFA’s Uyghur Service in
May 2001, describing eight months of torture from April to Decem-
ber of 1994 in the Old Market Prison, in Guma (in Chinese, Pishan)

County, in the Xinjiang Autonomous Region. In several interviews

21.
22.
23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.
30.

31.

32.
33.

34.
35.
36.
37.

38.

39.

40.

conducted by telephone from Nepal, Shirali described how he was
beaten with shackles, shocked in an electric chair, repeatedly kicked
unconscious, and then drenched in cold water to revive him for more
torture.

Amnesty International October 24, 2003, [AI Index: ASA 17/037/2003]
“Eleven Turks at Guantanamo base,” UPI, February 06 2004

“U.S.: Don't Send Detainees Back to China,” Human Rights Watch,
November 26, 2003. Amnesty issued a similar appeal, stating that
“any Uighurs suspected of “separatist” or “terrorist” activities would
be at risk of serious human rights violations, including unfair trials,
torture or execution if forcibly returned to China.” Amnesty Interna-
tional, “Uighurs held in Guantanamo: Fear of forcible return / Fear
of torture / Fear of execution,” December 2003 [AI Index: AMR
51/147/2003]

“Combating terrorism, we have no choice,” People’s Daily Online,
December 18, 2003.The identified “Eastern Turkistan” terrorist
organizations were the Eastern Turkistan Islamic Movement (ETIM),
the Eastern Turkistan Liberation Organization (ETLO), the World
Uygur Youth Congress (WUYC) and the Eastern Turkistan Information
Center (ETIC).

Amnesty International, “China: International community must
oppose attempt to brand peaceful political activists as ‘terrorists’,”
December 19, 2003 [Al Index: ASA 17/040/2003]

“Pakistan confirms its troops killed top Chinese “terrorist,” AFP,
December 23, 2003.

WenWei Po (Internet Version) (Hong Kong), March 13, 2003 [FBIS-
CHI-2003-0313, March 18, 2003]. The Xinjiang Chairman also said
that “At the moment, there are only an extremely small number of
‘East Turkistan’ elements left and they will not be able to get anywhere.”
China News Agency, March 13, 2002. [FBIS-CHI-2002-0313, March 25,
2002]

Ibid.

South China Morning Post (Hong Kong), “Pro-separatist artist under
watch,” January 15, 2002.

Xinjiang Newspaper, January, 13, 2002, World Uyghur Network News,
January 15, 2002, quoted in “Special Report about the Human Rights
Situation in Eastern Turkistan for the period of January-May 2002,”
East Turkestan Information Center, http://www.etgiv.org/report.htm.
Ibid.

Xinjiang Information Network, “For the first time Xinjiang reveals the six
forms of sabotaging operations of the separatist forces in the ideologi-
cal sphere,” (in Chinese) February 1, 2002.

Ibid.

AFP, March 28, 2002.[FBIS-CHI-2002-0328, March 29, 2002]

Radio Free Asia (Uyghur Service), June 5, 2002.

Michael Dillon, “Uygur Language and Culture under Threat in Xin-
jiang,” The Central Asia-Caucasus Analyst, August 14, 2002.

Amnesty International, “People’s Republic of China: No justice for the
victims of the 1997 crackdown in Gulja (Yining),” February 4, 2003
[ASA 17/011/2003].

“Xinjiang CPC Chief: International Antiterror Campaign Helpful to
Combating Xinjiang Splittists,” FBIS-CHI-2002-0307, August 3, 2002.
“Chinese acrobats seek refugee status,” The Toronto Star, February 4, 2004.



